Waar moet een FEED aan voldoen?

MailingLijst heeft een voorkeur formaat voor de koppeling tussen MailingLijst en de website van de klant om de content van de website (agenda, events, nieuws etc) naar MailingLijst te halen voor gebruik in het samenstellen van direct mails, genremailingen etc. 

Per Mailinglijst-account kunnen meerdere bronnen (feeds) worden gedefinieerd en per bron is het mogelijk om content te coderen met tags/rubrieken, zodat ze kunnen worden onderscheiden/gefilterd binnen MailingLijst E-vents.

Voorbeeld

<mergecontent>
<contentitem>
<id>1234</id>
<title>EM-Cultuur gaat verhuizen!</title>
<url>https://www.em-cultuur.nl/nieuws?p=1234</url>
<ticket>https://www.em-cultuur.nl/diensten/adresdata</ticket>
<content>EM-Cultuur gaat per 1 december 2015 verhuizen! Kom gezellig naar de opening!</content>
<image>https://www.em-cultuur.nl/images/opening.jpg</image>
<image_alt>Opening</image_alt>
<location>Damrak 68</location>
<style>Item 1/3</style>
<categories>
<category>
<maincategory>Nieuws</maincategory>
</category>
<category>
<maincategory>Podiumkunsten</maincategory>
</category>
</categories>
<date>2015-12-01T19:00:00</date>
<start>2015-12-01T19:00:00</start>
<end>2015-12-01T23:00:00</end>
<intermission>yes</intermission>
<created>2016-11-17T12:54:00</created>
<updated>2016-11-17T12:54:00</updated>
</contentitem>
<contentitem>
...
</contentitem>
<mergecontent>

Speciale tekens

Binnen de kolommen kunnen speciale tekens (diakrieten) of zelfs html-tags voorkomen. Dit kan alleen als de betreffende veldinhoud wordt omgeven door een CDATA-tag. Zie voorbeeld hieronder:

Toelichting

- vetgedrukt staat voor verplicht
- veldnamen naar eigen inzicht

De data in o.a. content-veld, title etc moet in gecodeerd HTML formaat zijn. Dit houdt in dat de enters in HTML moet zijn (<br />) en dat data ook gecodeerd wordt, dat de speciale karakters in XML geschikte entities omgezet worden, of afgesloten worden in een <![CDATA[]]> tag. Kortom, er  mogen geen fouten in XML voorkomen die problemen kunnen veroorzaken bij het inlezen.

  • id = unieke GUID voor identificatie van het contentblok/item
  • title = titel van het contentblok
  • url = directe (deep) link naar de website-content voor verdere informatie
  • ticket = url/link naar kaartverkoop (koop-kaarten-knop)
  • content = korte inhoud van het contentblok (description. excerpt)
  • image = directe link naar de afbeelding op de website
    • advies is maximale breedte van 1024 pixels
    • Toegestane extensies: .png, .jpg, .jpeg, .gif, .tiff, .bmp
  • image_alt = alternatieve tekst voor de afbeelding (voor als tonen van het plaatjes door de e-mailclient wordt tegengehouden
  • artist = uitvoerende/artiest/groep
  • location = locatie van bijv. event  (zaal, gebouw etc)
  • style = stijl van het contentblok
    • Deze tag kan in overleg met EM-Cultuur gevuld worden, meestal is Item standaard. (vb: agenda, news, standard)
  • categories = coderen van het contentblok met tags, groepen, rubrieken
    • maincategory = hoofdcode (standaard)
    • subcategory = indien hoofdcode meerdere subcodes heeft, dan kan het hier opgegeven worden. Zoals Podia/theaters en Cultuur/theaters. Hiermee ontstaat er geen verwarring in dubbele benamingen. Zeer zelden gebruikt.
  • date = datum van het contentblok
    • In de meeste gevallen hetzelfde als start datum.
  • start = start datum van bijv. voorstelling, event
    • Tijd kan hier ook opgenomen worden (optioneel)
      • 00:00:00 indien geen tijd bekend
  • end = eind datum van bijv. voorstelling, event
    • Tijd kan hier ook opgenomen worden (optioneel)
      • 00:00:00 indien geen tijd bekend
  • created = aanmaak datum van het contentblok
  • updated = wijzig datum van het contentblok
    • Wordt gebruikt om te bepalen of het contentblok bijgewerkt moet worden als deze reeds naar MailingLijst is gekoppeld

NB. bij ontbreken van een <image/> kan er naar het eerste image in de body van de opgegeven <url >worden gezocht, als deze een vaste name/id heeft in de web-content.

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer

Nog steeds hulp nodig? Neem contact op Neem contact op