Wat moet ik met de wekelijkse backup?

AdreZ en MailingLijst hebben een automatisch backup systeem waarbij je als klant wekelijks toegang krijgt tot een kopie van je volledige AdreZ en/of MailingLijst-database. Een backup bestand is een kopie van het volledige contacten bestand als bijlage in een e-mail, of link naar het te downloaden bestand. Het e-mailadres dat wordt gebruikt is dat van de eerste (admin) gebruiker.

Het betreft hier een backup van de database die je kunt gebruiken als er calamiteiten optreden in het datacentrum waar de EM-Cultuur-applicaties worden gehost. Het is dus niet een raadpleeg-kopie, of export-kopie, maar een nood-kopie. De automatische backup vindt iedere zondag plaats.

Als je bestand groeit, en je e-mailsysteem accepteert deze niet langer als bijlage dan wordt een link naar je backup verstuurd. Je kunt dan je backup via je browser downloaden. Een backup die je via een link wordt aangeboden blijft 2 weken na verzending beschikbaar.

Wat moet ik met de back-up?
We adviseren dat je de backup wekelijks op een vaste plaats in je eigen PC/computernetwerk opslaat, zodat het bestand meekomt in de kantoor-backup.

Technische info
- Backup - AdreZ ontvang je in Microsoft SQLserver BACKUP-formaat (SQL2017).
- Backup - MailingLijst is een XML bestand met alle contacten, afmeldingen, en abonnementen op lijsten.

Kan ik de back-up gebruiken voor export naar een andere applicatie?
Nee, het is een nood-backup die in geval van calamiteiten gebruikt kan worden door technisch gekwalificeerde beheerders om je zorgvuldig opgebouwde relatiebestanden te herstellen. Als je alle contacten wilt exporteren voor een import kun je de standaard export-functie van AdreZ of MailingLijst gebruiken, of je kunt de helpdesk vragen om een zogenaamde Datadump (complete export van alle beschikbare contacten, velden, codes in een grote Excel sheet).

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer