Wat is 'Mailen met sterren'?

In MailingLijst wordt de kwaliteit van adressen ‘gewogen’ met sterren, en op basis hiervan kunnen adressen worden geselecteerd. Het aantal sterren van een adres wordt bepaald door het open-, en klik-gedrag van de persoon. Deze weging kan handig zijn als je bijvoorbeeld een mailing wilt versturen naar de meest betrokken adressen (regelmatige openers en klikkers). Dit heeft een positieve invloed op de statistieken en het helpt om het bestand schoon te houden.

De sterren
De sterren lopen van 1 t/m 5. Een adres met 1 ster is een inactief adres en een adres met 5 sterren is een adres dat mailingen altijd opent en doorklikt. Het aantal geopende mails en kliks wordt na iedere mailing herberekend en bepaalt de ‘punten’ van een adres. De punten worden vertaald in sterren. De sterren vind je terug in de lijst met adressen en bij het adres zelf.

Een nieuw adres krijgt standaard 3 sterren, afhankelijk van het verdere klikgedrag van dit adres kan het aantal sterren veranderen. Hieronder een overzicht van de sterren en hoe ze corresponderen met de punten.

5 sterren
Adressen met 5 sterren zijn adressen die de mailing altijd openen en ook veel links aanklikken. Dit zijn je beste vrienden! 

4 sterren
Adressen met 4 sterren zijn adressen die regelmatig een mailing openen en klikken. Deze adressen zijn over het algemeen enthousiast over je mailingen.

3 sterren
Adressen met 3 sterren zijn nieuwe adressen of adressen die af en toe een mailing openen, maar soms ook een mailing overslaan.

2 sterren
Adressen met 2 sterren zijn wel aangemeld, maar doen verder niet veel. De mailing wordt zelden geopend, wellicht heeft dit adres zijn/haar interesse verloren.

1 ster
Adressen met 1 ster staan op de blocklist, zijn gebounced of zijn inmiddels inactief gemaakt.

Wat kan je ermee?
Op basis van de sterren kan je dus selecties maken. Ga in MailingLijst naar Selectie > Selecteren. Kies daar voor Adresvelden > Sterren en bepaal welke selectie je wilt maken. Maak bijvoorbeeld een selectie van adressen met meer dan 2 sterren.

Je hebt nu een selectie van adressen met 3, 4 of 5 sterren. Je mailt nu dus de meest actieve adressen. Dit zal dus een positief effect hebben op de open- en klikstatistieken. De minder actieve adressen (dus de 2 sterren, want de 1 sterren zijn inactief) zou je naar eigen inzicht bijvoorbeeld wat minder vaak kunnen mailen, of juist een andere mail sturen.

Wat verandert er voor mij met mailen met sterren?
Als je een selectie maakt op de sterren zal je zien dat het aantal mailbare adressen kleiner is dan je bent gewend, omdat (bijvoorbeeld) de 1 en 2 sterren niet worden meegenomen. Tevens merk je dat de statistieken van mailingen naar deze adressen stukken beter zijn.

Hoe verbeter ik mijn adressen?
Hoe krijg je meer adressen met 4 of 5 sterren? Allereerst moet je kijken naar de inhoud van de mailingen. Zo is het algemeen bekend dat reclame minder goed wordt gelezen dan meer waardevolle informatie. Als je alleen maar reclame stuurt is het niet vreemd dat mensen hun interesse verliezen. Dit kan je dus oplossen door inhoudelijk betere en waardevolle nieuwsbrieven te sturen.

Het kan ook zijn dat je teveel mailt. Een overweging die je kan maken is om adressen met 2 sterren minder mails te sturen dan de adressen met 3, 4 of 5 sterren. Zorg ervoor dat deze mails inhoudelijk zeer sterk zijn!

Het kan ook zijn dat de vormgeving, opbouw van de nieuwsbrief te weinig uitnodigt om te openen of te klikken. We kunnen u hierover adviseren, of zie voorbeelden van andere MailingLijst klanten ter inspiratie: 

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer