Hoe verbeter ik mijn open- en klikpercentage?
Iedere marketeer wilt het open- en klikpercentage natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Er zijn een aantal tips die je helpen om te goed mogelijk te scoren met je nieuwsbrief:
Tips voor het openen van de nieuwsbrief:
- Gebruik een prikkelende onderwerpregel.
- Gebruik ook altijd een pre-header/snippet als aanvulling op je onderwerpregel.
- Waar mogelijk personaliseren in de onderwerpregel. Vooral bij direct mails of uitnodigingen werkt dit heel erg goed.
- Test met het juiste verzendmoment en de juiste verzendfrequentie.
Tips voor de inhoud van de nieuwsbrief (doorklikken):
- Gebruik een goed leesbaar lettertype.
- Waar mogelijk personaliseren in de mailing zelf, bijvoorbeeld in de aanhef. Vooral bij direct mails of uitnodigingen werkt dit heel erg goed.
- Verzend waardevolle en interessante informatie, en plaats de belangrijkste inhoud bovenaan.
- Maak gebruik van duidelijke call-2-action buttons om het klikpercentage te verhogen. Deze buttons vallen op en zijn ook op mobiele telefoons goed klikbaar.
- Maak gebruik van animated gifs.
- Gebruik een goede verhouding tekst/afbeeldingen. Teveel tekst is niet goed, teveel afbeeldingen ook niet. Gebruik mooie/relevante afbeeldingen plaats bondige teksten, eventueel met een call-2-action button naar meer verdieping op de website.
- Vul ook altijd ALT teksten in bij afbeeldingen. Deze tekst wordt getoond als de afbeeldingen niet worden weergegeven bij de ontvanger.
Overige tips:
- Doorloop het complete aanmeld-traject alsof je een geïnteresseerde bent die zicht wilt inschrijven voor de nieuwsbrief. Gaat het aanmelden makkelijk? Is het voor de ontvanger duidelijk wat ie kan verwachten? Zijn de optin- en welkomstmail mooi (dit is namelijk de eerste indruk)?
- Controleer elk jaar of je nieuwsbrief vormgeving nog up-2-date is. Verbetering/vernieuwing kan geen kwaad!