Hoe verbeter ik mijn open- en klikpercentage?

Iedere marketeer wilt het open- en klikpercentage natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Er zijn een aantal tips die je helpen om te goed mogelijk te scoren met je nieuwsbrief:

Tips voor het openen van de nieuwsbrief:

  • Gebruik een prikkelende onderwerpregel.
  • Gebruik ook altijd een pre-header/snippet als aanvulling op je onderwerpregel.
  • Waar mogelijk personaliseren in de onderwerpregel. Vooral bij direct mails of uitnodigingen werkt dit heel erg goed.
  • Test met het juiste verzendmoment en de juiste verzendfrequentie.

Tips voor de inhoud van de nieuwsbrief (doorklikken):

  • Gebruik een goed leesbaar lettertype.
  • Waar mogelijk personaliseren in de mailing zelf, bijvoorbeeld in de aanhef. Vooral bij direct mails of uitnodigingen werkt dit heel erg goed.
  • Verzend waardevolle en interessante informatie, en plaats de belangrijkste inhoud bovenaan.
  • Maak gebruik van duidelijke call-2-action buttons om het klikpercentage te verhogen. Deze buttons vallen op en zijn ook op mobiele telefoons goed klikbaar.
  • Maak gebruik van animated gifs.
  • Gebruik een goede verhouding tekst/afbeeldingen. Teveel tekst is niet goed, teveel afbeeldingen ook niet. Gebruik mooie/relevante afbeeldingen plaats bondige teksten, eventueel met een call-2-action button naar meer verdieping op de website.
  • Vul ook altijd ALT teksten in bij afbeeldingen. Deze tekst wordt getoond als de afbeeldingen niet worden weergegeven bij de ontvanger.

Overige tips:

  • Doorloop het complete aanmeld-traject alsof je een geïnteresseerde bent die zicht wilt inschrijven voor de nieuwsbrief. Gaat het aanmelden makkelijk? Is het voor de ontvanger duidelijk wat ie kan verwachten? Zijn de optin- en welkomstmail mooi (dit is namelijk de eerste indruk)?
  • Controleer elk jaar of je nieuwsbrief vormgeving nog up-2-date is. Verbetering/vernieuwing kan geen kwaad!
Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer