Maken jullie back-ups?

Ja, AdreZ heeft een automatisch back-up systeem waarbij u als klant wekelijks toegang krijgt tot een kopie van uw volledige AdreZ-database. Een backup bestand is een kopie van het volledige bestand als bijlage in een e-mail, of link naar het te downloaden bestand. Het e-mailadres dat wordt gebruikt is dat van de eerste admin gebruiker.

Het betreft hier een backup van de database die u kunt gebruiken als er calamiteiten optreden in het datacentrum waar AdreZ wordt gehost. Het is dus niet een raadpleeg-kopie, maar een nood-kopie. De automatische backup vindt iedere zondag plaats.

Instelling

U bepaalt binnen AdreZ zelf of, en hoe u een backup wilt ontvangen.Dit doet u bij Extra > Opties > Instellingen > Backup:

FALSE= geen backup sturen

TRUE= bestand mailen naar de admin gebruiker

LINK= link naar de backup sturen

Link

Als uw bestand groeit, en uw e-mailsysteem accepteert deze niet langer als bijlage dan is het mogelijk om via de AdreZ instellingen een link naar uw backup te laten sturen. U kunt dan uw backup via de browser/ftp downloaden. Een backup die u via een link wordt aangeboden blijft 2 weken na verzending beschikbaar.

Technisch

U ontvangt uw complete adressenbestand in Microsoft SQLserver BACKUP-formaat (SQL2005).

Interne backup

Uiteraard wordt van de AdreZ-databases wekelijks en dagelijks een backup gemaakt op een backup-server. Hiermee kunt u 2 weken terug en tot de afgelopen 5 dagen, tot zondag. Dus als uw database op woensdag ‘crasht’ kunt u via de interne backup terug naar dinsdag, maandag, zondag of zondag de week er voor, of zondag 2 weken geleden.

Aan de interne backup kunnen geen ‘rechten’ worden ontleend en zij dienen voor noodgevallen. Door drukte en omstandigheden kan een interne backup worden overgeslagen. Interne backups kunnen dus alleen worden aangesproken indien beschikbaar. Uw week-backup is uw uitgangspunt.

Herstel backup

Op verzoek van de klant kan een aangeleverde backup, of een beschikbare interne backup worden teruggezet. Er gaan dan gegevens verloren die vanaf het backup moment zijn gemaakt. Het is ook mogelijk dat onderdelen van een backup worden teruggezet. Er wordt dan een backup gekopieerd op de AdreZ-server. Daarvan worden onderdelen (selectiecodes, adressen enzovoort) die abusievelijk zijn verdwenen teruggezet in de live database.

Kosten

Met het terugzetten van een week-kopie, of een dag-kopie is ongeveer 45 minuten werk gemoeid. Reparatie van een deel van de database worden tegen uurtarief uitgevoerd. Kosten zullen duidelijk worden gecommuniceerd indien u verzoekt tot een herstel kopie of reparatie actie.

Backup check

Om een backup te kunnen terugzetten dient u zelf het bestand aan te leveren! Met de door u toegestuurde backup kunt u dus altijd één week terug in uw AdreZ-database.

Stel daarom een periodieke controle in voor uw AdreZ/backup:

– Krijg ik een kopie per mail, of een link naar het bestand?

– Waar staat het bestand opgeslagen op mijn PC/netwerk?

– Wordt dit AdreZ-backup bestand in de kantoor-backup-procedure opgenomen?

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer