Kan ik MailingLijst koppelen aan Google Analytics?

MailingLijst beschikt over een Google Analytics module. Links in de mailing worden automatisch aangevuld met Google Analytics tags waarmee je de bezoeker kunt volgen op je eigen website. Dus bij MailingLijst registreren we nog dat de bezoeker heeft geklikt en naar de website is gegaan vanuit de mailing. Met behulp van de Google Analytics gegevens kun je de bezoeker verder volgen. Hiermee kun je in Google Analytics uitgebreide analyses maken van al je verzonden mailingen met MailingLijst. 

De juiste instellingen

Zorg ervoor dat de instellingen goed staan (bijvoorbeeld dat het juiste domein wordt gemeten) en dat je per mailing een herkenbare campagne naam invult (bijvoorbeeld nieuwsbrief_2021_januari). De volgende velden worden door MailingLijst standaard ingevuld:

  • Bron: nieuwsbrief
  • Medium: email
  • Campagne: aanmaak datum van deze mailing (advies is deze per mailing aan te passen naar een logische naam)
  • Domeinen: het domein van de organisatie

Wat betekenen deze velden?

  • Bron: verwijzende mailing (nieuwsbrief, persbericht, uitnodiging, directmail)
  • Medium: marketingmedium (banner, email)
  • Term: bepaalde zoekwoorden herkennen (meestal gebruikt voor Adwords)
  • Inhoud: onderscheid maken tussen advertenties (meestal gebruikt voor Adwords)
  • Campagne: onderscheid maken tussen mailingen bijvoorbeeld door datum of editie van de nieuwsbrief
  • Domeinen: Bepaal welke links moeten worden voorzien van de Google Analytics tags (meerdere domeinen scheiden met een puntkomma of * voor alle domeinen).

De resultaten

In je Google Analytics account kun je de resultaten bekijken. Ga naar  Acquisitie > Campagnes. Hier zijn de statistieken van de mailingen te zien (de mailingen zijn te herkennen aan de campagne-naam):

Je kunt bij Campagnes zien van welke datum de mailing is geweest, eventueel kan er ook nog geselecteerd worden op Bron. Klik een campagne aan om de specifieke informatie per mailing te zien. En als er doelen zijn ingesteld in Google Analytics kun je precies zien hoeveel van de bezoekers uit de mailing tot je doel zijn gekomen!

Het is mooi dat je de resultaten van je mailingen direct in MailingLijst kunt zien, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om wat er verder op je website gebeurd, koopt men bijvoorbeeld een kaartje voor de voorstelling/tentoonstelling? Op deze manier creëer je dus een volledig beeld van het effect van je mailingen en kun je het e-mailmarketing beleid beter verantwoorden.

Ps. Wist je dat je ook een aanmeldformulier kunt koppelen met Google Analytics? Meer daarover is te lezen in dit artikel.

Ps. Wist je dat in Google Analytics dashboards kunt maken waarmee je direct inzage hebt in de resultaten van de MailingLijst mailingen? Er is zelfs al een standaard MailingLijst dashboard beschikbaar.

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer