Toelichting van de mailing statistieken
De statistieken die door MailingLijst worden gemaakt sluiten aan bij de standaarden voor e-maildefinities zoals opgesteld door de DDMA.
Statistieken zijn beschikbaar voor:
- Een enkele mailing
- Meerdere mailingen, over een periode
Periodes worden aangegeven in weken. Dus 1 - 13 is het eerste kwartaal, 1 - 26 is een half jaar en 1 - 53 is een jaar.
Gebruikte termen en verklaring van de ratio's
De ratio’s zijn conform de DDMA Standaardisatie e-maildefinities.
Mails = Verzonden mails
Dit is het totaal aantal e-mails dat is verzonden. Testmails worden automatisch uit de statistiek verwijderd. Ook wel “omvang e-mailbestand”.
Geweigerd (Bounce)
E-mails die door de ontvangende servers zijn geweigerd. Onder geweigerde e-mails vallen ‘hard bounces’ en ‘soft bounces’. Het betreft weigeringen waarvan een bericht is ontvangen (zie ook hieronder HBR/SBR)
Geaccepteerd (Accepted)
Alle e-mails die met succes zijn afgeleverd in de inbox, of spam-folder. Inclusief e-mails waarvoor geen weigeringsbericht is ontvangen (bounce). Het totaal aantal geaccepteerde berichten is dus het aantal verstuurde e-mails minus alle geweigerde e-mails (hard en soft bounces).
Geaccepteerd = verstuurde mails - geweigerde mails
AR = Accepted Ratio
Het aantal e-mails dat met succes is afgeleverd bij de server gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails.
AR = geaccepteerde mails / verstuurde mails
HBR = Hard Bounce Ratio
Permanent geweigerde e-mails gedeeld door het totaal aantal verstuurde e-mails. Het betreft permanente afleveringsproblemen, bijvoorbeeld als het e-mailadres verkeerd is gespeld, of niet meer bestaat.
HBR = permanent geweigerde mails / verstuurde mails
SBR = Soft Bounce Ratio
Tijdelijk geweigerde e-mails gedeeld door het aantal verstuurde e-mails. Het betreft tijdelijke afleveringsproblemen, bijvoorbeeld als de mailbox op dat moment vol is, of als een e-mailserver niet bereikbaar is.
SBR = tijdelijk geweigerde mails / verstuurde mails
COR = Confirmed Open Ratio
Het aantal uniek bevestigde opens gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde (accepted) e-mails. Het betreft het uniek aantal ontvangers aan wie een e-mail wordt getoond. Dit kan volledig geopend of in het preview scherm zijn dat wordt bijgehouden met een tracking pixel, of als de ontvanger op een link klikt (waaronder de afmeldlink) wanneer plaatjes worden geblokkeerd.
COR = uniek bevestigde opens / geaccepteerde mails
CTO = Click To Open Ratio
Het aantal ontvangers dat in een bericht op een link klikt gedeeld door het aantal uniek bevestigde opens. Dit is dus het percentage van de openers dat daarna ook daadwerkelijk op een link heeft geklikt.
CTO = uniek aantal klikken / uniek bevestigde opens
CTR = Click Through Ratio
Het aantal ontvangers dat in een bericht op een link klikt, gedeeld door het aantal met succes afgeleverde e-mails. Het het percentage van de ontvangers dat op een link heeft geklikt. Dit zal lager zijn dan de CTO.
CTR = uniek aantal klikken / geaccepteerde mails