Ziet mijn mailing er goed uit op alle e-mailprogramma's?
Bij het bouwen van een sjabloon zullen we uw nieuwsbrief of mailing optimaliseren voor de meest gangbare e-mailprogramma's (G-mail, Outlook etc.) en voor de meest gangbare apparaten geschikt maken (iPhone, Android, Tablet etc.). Dit levert meer dan 15.000 combinaties op (G-mail op een Android Tablet, of G-mail op een iPhone vragen weer andere zaken dan Outlook op een iPhone). Echt 100% compatible en responsive is echter een bijna onmogelijke, complexe, dure taak.
Een goed (of juist slecht) voorbeeld is Outlook. Die kent vele versies door de jaren heen en vele versies voor de verschillende apparaten en web-versies die zich in verschillende browsers weer anders gedragen. Outlook is ook nog eens notoir "vervelend" omdat bepaalde zaken niet worden ondersteund.
U kunt bij de helpdesk een zogenaamde "Litmus-test" aanvragen waarmee we kunnen laten zien hoe uw nieuwsbrief er op de diverse clients en apparaten uitziet. Ook kunnen we een tijdje een "trackingcode" opnemen in uw nieuwsbrief waarmee we kunnen meten op welke browsers en apparaten uw abonnees de mailingen openen. Om een nieuwsbrief 100% compatible te krijgen moet er veel tijd worden geïnvesteerd en compromissen worden gesloten. We adviseren daarom vaak een percentage voor lief te nemen.
Andere zaken waar de verschillende e-mailprogramma's "lastig" kunnen zijn:
- Achtergrond afbeeldingen
- Kleuren van de links
- Lettertypes
We adviseren in sommige gevallen om het ontwerp te vereenvoudigen om een zo breed mogelijk gedragen presentatie te komen.
Een lijstje van de verdeling van de meestgebruikte clients (actuele lijst door de link te volgen):
Hieronder een lijstje van de standaard versies die we bij het bouwen van sjablonen optimaliseren. Uiteraard kunnen voor klanten extra clients mee testen.
Programma's
- Apple Mail 13
- Outlook 2019
- Windows 10 mail
Mobiele Apps
- G-mail Android 10
- iPhone 7, iPhone 11
- iOS: G-mail, Outlook
- iPad Pro
Web clients
- G-mail: Explorer, Chrome, Firefox
- Office 365: Explorer, Chrome, Firefox
Hoe maak je een keuze in de optimalisatie?
- We raden af om een e-mailsjabloon te bouwen dat geschikt is voor alle apparaten en programma's.
- Je kunt kijken naar het marktaandeel van apparaten en programma's en daar de meest populaire uit pikken. Zie hiervoor de bovenstaande verdeling van de meestgebruikte clients.
- Je kunt kijken naar het marktaandeel van apparaten en programma's die jouw doelgroep gebruikt. Mail je bijvoorbeeld consumenten of bedrijven? Zie hiervoor de mogelijkheid om een "trackingcode" mee te sturen met een e-mail.