Contacten met 2 sterren opschonen

In het Zoomposium van 25 maart bespraken we een methode om je contactenbestand in MailingLijst "op te schonen". Het idee is om contacten in MailingLijst met 2 sterren inactief te maken. Daardoor ga je dus minder contacten mailen en daarmee scoor je hogere open/click-rates en je hoeft minder mailcredits te gebruiken (kostenbesparing). Voordat je gaat de-activeren doe je eerst een A/B/C-test om de aanname dat 'de 2 sterrigen niet of nauwelijks openen/klikken' te toetsen.

Samengevat de stappen (die we verder in dit artikel nader zullen toelichten). We gaan werken met contacten die op een bepaalde lijst staan: "MijnLijst"

  1. Maak een selectie van actieve 2-sterrigen op MijnLijst
  2. Doe een A/B/C-test:
    1. stuur een nieuwsbrief aan alle 2 sterrigen
    2. stuur een kopie van de nieuwsbrief aan de 3-sterrigen
    3. stuur een kopie van de nieuwsbrief aan de 4,5 sterrigen
  3. Maak een vergelijking tussen de open, click, bounce op de drie mailingen
  4. Verwijder de 2-sterrigen die niet openen

Lopende het hele proces kun je natuurlijk je open-rate al verhogen door bij iedere nieuwsbrief-mailing de 2 sterrigen uit te sluiten (Is je doelgroep een AdreZ-selectie, dan is dat nog wat ingewikkelder).

Stap 1 - Selecteren op sterren

Kies een MailingLijst waarop we gaan werken en selecteer alle contacten met 2-sterren, en daarvan alle die nog actief zijn. Onder de methode 'Adresvelden' kun je de sterren en actief-methode vinden.

Sla deze selectie op als doelgroep en geef een logische naam:  MijnLijst: 2 sterren.

Herhaal dit voor:
- Alle contacten van MijnLijst met 3 sterren
- Alle contacten van MijnLijst met 4 of 5 sterren

Stap 2 - ABC-test

Kies een representatieve nieuwsbrief voor MijnLijst (met een aantal klikbare links). Maak daar twee kopie├źn van en wijzig de Google Analytics campagne naar MijnLijst2, Mijnlijst3 en MijnLijst45.

Kies als bij de drie mailingen als doelgroep de opgeslagen selecties voor 2, 3 en  4/5-sterrigen. Verzend de nieuwsbrief kort achter elkaar, op een dagdeel dat populair is.

Stap 3 - Vergelijken

- Check per mailing de "trechter"

- Check de links per mailing (clicks, afmeldingen)

- Check bounce

- Check de GoogleAnalytics op hun gedrag op je website (gebruik als secundaire dimensie de CAMPAGNE)

Vergelijk de resultaten en maak een analyse. Uit de analyse kun je weer de juiste conclusies trekken.

Stap 4 - Deactiveer 2 sterrigen

Je kunt stap 1 tot en met 3 een aantal keren herhalen voordat je tot deactiveren overgaat.

  1. Maak een selectie van alle 2 sterrigen op MijnLijst die nog steeds niet openen/klikken
  2. Maak hier een export van als back-up via Selectie > Exporteren
  3. Bewerk de selectie en maak de contacten INACTIEF

NB. Je kunt als u ondersteuning wenst bij deze actie contact opnemen met de helpdesk van EM-Cultuur

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer