Kan ik met MailingLijst segmenteren?

In MailingLijst is het mogelijk om verschillende segmenten aan te maken en die vervolgens als doelgroep te gebruiken voor je nieuwsbrief. Als je gerichte nieuwsbrieven wilt sturen kan het handig zijn om segmenten aan te maken. Er zijn verschillende segmenten te maken, denk bijvoorbeeld aan:

  • Voorkeuren/interesses
  • Woonplaats of postcode
  • Open/klikgedrag


De meeste segmenten worden gemaakt op basis van voorkeuren/interesses. Op het aanmeldformulier van de nieuwsbrief kun je vragen naar deze voorkeuren en interesses. Ook in het profiel wijzigen scherm kan de ontvanger zijn of haar voorkeuren en interesses beheren.

Als je wilt segmenteren dan moet de data natuurlijk wel goed zijn, het heeft geen zin als je maar van 10% van de lijst de voorkeuren en interesses weet. Zorg er dus voor dat de profielen van de ontvangers zo volledig mogelijk zijn. Je kunt de ontvangers ook vragen in een speciale mailing om zijn of haar profiel bij te werken.


Hoe maak je segmenten?

In MailingLijst kun je via het menu Extra > Lijsten nieuwe lijsten aanmaken. Mocht je verschillende doelgroepen hebben dan kun je deze dus eenvoudig kwijt in verschillende lijsten. Maar binnen een lijst kun je dus ook nog segmenten aanmaken. Bijvoorbeeld binnen de nieuwsbrief lijst maak je drie segmenten/rubrieken aan (dans, muziek en theater).

  1. Klik op een lijst
  2. Ga naar het tabblad 'Lijstcodes'
  3. Klik op 'Nieuw' en maak een nieuwe rubriek aan.

    Bekijk ook hier de uitleg video, daar maken we een nieuwe rubriek 'Film' aan:

Bij een rubriek kun je aangeven of deze zichtbaar moet zijn. Als een rubriek zichtbaar is dan wordt de rubriek ook weergegeven op het aanmeldformulier, dus dan kan een geïnteresseerde zichzelf inschrijven op deze rubriek. Een ontvanger kan ook op elk moment zijn of haar profiel wijzigen, kijk hier voor uitleg:


Hoe gebruik je de segmenten?

Als je segmenten goed zijn ingericht dan kun je deze natuurlijk als doelgroep gebruiken voor je nieuwsbrieven. Maak een nieuwsbrief aan, bijvoorbeeld een speciale theater nieuwsbrief. Deze kun je vervolgens sturen naar het segment 'Theater':

Op deze manier kun je dus eenvoudig nieuwsbrieven sturen gebaseerd op de voorkeuren en interesses van de ontvangers.

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer