Hoe ga ik om met bounce?

Als je nieuwsbrieven/uitnodigingen verstuurt ontkom je niet aan bounce. Dat kunnen reacties zijn op de mailing, maar ook out-of-office berichten of e-mailadressen die niet meer bestaan. MailingLijst voorziet in een bouncebox waarmee je bounce en inkomende mail kan bekijken en verwerken. Het is verstandig om de bouncebox te checken vlak voor én na een mailing. Zo hou je altijd een schone en overzichtelijke bouncebox!

Verschillende soorten bounce?

Er zijn een paar soorten bounce, hieronder een korte uitleg per 'soort':

- Inbox

Dit zijn vaak reacties van je contacten. Dus iemand heeft de nieuwsbrief ontvangen, en daarop gereageerd. Deze berichten kan je vanuit de bouncebox doorsturen naar je eigen e-mailadres, om vanuit daar te antwoorden. Daarna kan je het bericht in de bouncebox verwerken zodat het daar uit beeld verdwijnt. We kunnen deze Inbox ook automatisch doorsturen naar een e-mailadres van de klant zodat je nooit een bericht mist of vergeet.

- Hardbounce

Dit zijn e-mailadressen die permanent onbereikbaar zijn, en meestal e-mailadressen die niet meer bestaan. Je kan het bouncebericht dan verwerken, als het e-mailadres 2x als hardbounce is aangemerkt dan wordt het e-mailadres door MailingLijst automatisch inactief gemaakt. Het kan ook zijn dat er een foutje in het e-mailadres zit (bijvoorbeeld .ml in plaats van .nl). Dan moet je het e-mailadres aanpassen en het bouncebericht verwijderen.

- Softbounce

Dit zijn adressen die tijdelijk onbereikbaar zijn, dus waarvan de mailbox vol zit of de server tijdelijk onbereikbaar is. Dit probleem is (vaak) van tijdelijke aard en zal dus bij een volgende mailing geen rol meer spelen. Je kan deze berichten verwerken, het e-mailadres zal niet direct inactief worden gemaakt omdat de kans groot is dat de mail een volgende keer wel zal aankomen.

- Overig

Als een bericht aan geen van de bounce voorwaarden voldoet dan wordt deze gemarkeerd als ‘overig’. Dit zijn bounces zoals autoresponders, een afgekeurd e-mailadres, etc. Deze berichten moet je even doornemen en afhankelijk van het bericht actie ondernemen. Vaak kan je deze berichten direct verwijderen.

- Spam

Hoe vaker een mailing wordt verstuurd, hoe meer het afzender adres gaat circuleren. Ook dit adres wordt dus vroeg of laat gebruikt om spamberichten naar toe te sturen. MailingLijst zal berichten die herkend worden als spam niet opnemen in de bouncebox, maar direct als SPAM aanwijzen. Deze berichten kan je vaak allemaal in één keer selecteren en verwerken of verwijderen.

NB. Het verschil van verwerken en verwijderen zit hem in dat in het laatste geval MailingLijst geen historie kan opbouwen van bounces. Dus bij verwerkte hardbounce, kan MailingLijst het e-mailadres na 2 keer automatisch op inactief zetten.

Waarom moet ik bounce verwerken?

Het bijhouden en verwerken van bounce is om een aantal redenen belangrijk. 

  • Hard bounce is permanent niet afleverbaar, als je deze adressen blijft mailen kan dat problemen opleveren bij de e-mailprovider
  • Het blijven mailen van hard bounce gaat ten koste van je e-mailcredits
  • Verwerken van bounce heeft een positief effect op de open- en klikstatistieken
  • De bouncebox kan ook vragen, reacties, bestellingen etc. bevatten
  • Op basis van verwerkte bounce kan MailingLijst een waardering per e-mailadres bepalen

Automatische verwerking van bounce

Elke twee weken kijkt MailingLijst of er nog hardbounce 'open' staat, en zal deze dan automatisch verwerken. Dit doen we om te voorkomen dat hardbounce e-mailadressen gemaild kunnen blijven worden, zodat dit geen negatief effect kan hebben op uw (en onze) mailreputatie. We versturen altijd een verslag van de e-mailadressen die inactief zijn gemaakt zodat u dit eventueel nog kort kan controleren. Zoals gezegd zal een e-mailadres na 2x hardbounce automatisch inactief worden gemaakt. Inactieve e-mailadressen kunt u altijd via het menu 'E-mailadressen' weer opzoeken en indien nodig weer actief maken en aanmelden op de juiste lijsten.

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer