Starten met MailingLijst

Wat leuk dat je hebt gekozen voor MailingLijst! In dit artikel een kort overzicht met aandachtspunten die belangrijk zijn om een goede start te kunnen maken met MailingLijst. In het opstarttraject zullen we samen met jou alle stappen doorlopen.

1. Adressen & lijsten

Belangrijk is om je doelgroepen goed in te richten. Dus deel je e-mailadressen in in verschillende lijsten zodat je alle gewenste segmenten kunt maken. Soms is het heel eenvoudig, als je bijvoorbeeld alleen een nieuwsbrief lijst hebt. Dan importeren we alle adressen in de nieuwsbrief-lijst, en klaar. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je meerdere lijsten hebt, denk aan een personeel-lijst of een pers-lijst. Bij het verzenden kan je één of meerdere lijsten als doelgroep kiezen, als een contact op meerdere lijsten staat dan ontvangt hij of zij de mailing natuurlijk maar één keer.

Het is ook mogelijk om binnen één lijst segmenten aan te maken door middel van rubrieken. Rubrieken kan je zichtbaar maken zodat ze ook worden weergegeven op het aanmeldformulier. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwsbrief-lijst met daarbinnen genre-rubrieken: theater, film, dans, cabaret etc.

2. Aanmeldformulier

Aan elke lijst 'hangt' een aanmeldformulier. Dit aanmeldformulier kan helemaal in de stijl van de klant worden ingericht. Ook teksten en formulier-velden kunnen allemaal worden ingericht. Het formulier heeft een URL die je eenvoudig kunt integreren op je website, een mooi voorbeeld: https://www.duycker.nl/inschrijven-nieuwsbrief. Aanmeldingen komen dan automatisch binnen op de juiste lijst in MailingLijst. Naast het standaard MailingLijst aanmeldformulier kan ook gebruik worden gemaakt van de MailingLijst API als het aanmeldformulier meer geïntegreerd moet worden in de website. Meer informatie over het koppelen van MailingLijst aan je website is hier te vinden.

Na het aanmelden ontvangt de aanmelder een optin-mail en een welkomst-mail. Ook deze kunnen we qua tekst en vorm helemaal laten aansluiten bij de vormgeving van de klant. Het is ook mogelijk om na aanmelden direct een bepaalde nieuwsbrief toe te sturen.

3. Sjablonen

De sjablonen zijn de basis voor elke mailing die je maakt. Zorg er dus voor dat alle vaste elementen hier in verwerkt zijn en dat de sjablonen tiptop in orde zijn, dus dat ze bijvoorbeeld ook goed worden weergegeven op mobiele telefoons. Zo weet je zeker dat je bij het aanmaken van een nieuwe mailing altijd goed begint. Denk ook goed na over welke sjablonen je allemaal wilt gaan gebruiken. Heb je alleen een nieuwsbrief, dan heb je wellicht aan één nieuwsbrief-sjabloon voldoende. Heb je meerdere soorten mailingen, dan kunnen we daar verschillende sjablonen voor aanmaken. Bijvoorbeeld voor elk genre een apart sjabloon, dus een theater-sjabloon en een film-sjabloon of bijvoorbeeld een persbericht-sjabloon.

Sjablonen worden klaargezet door EM-Cultuur en worden uiteraard beoordeeld door de klant. Zodra die akkoord is zullen wij het sjabloon klaarzetten en kan de klant mailingen gaan maken op basis van dit sjabloon.

4. Blokken

Binnen een sjabloon worden altijd blokken aangemaakt, dat is dus de inhoud van de mailing. Elke blok kan je in de editor van MailingLijst een bepaalde stijl geven. Bijvoorbeeld Item, waarbij de afbeelding boven komt te staan en de titel en tekst daaronder. Of Item (links), waarbij de afbeelding links komt te staan en de titel en tekst rechts daarvan. Of een Item (uitgelicht) die de achtergrondkleur van het item automatisch aanpast.

Stijlen worden klaargezet door EM-Cultuur in overleg met klant en kunnen bij voortschrijdend inzicht altijd nog worden uitgebreid.

5. Statistieken

Nadat de eerste mailing is verzonden worden er statistieken bijgehouden zoals het openpercentage en het klikpercentage. Hou dit zeker in de gaten, en vergelijk je cijfers met het culturele gemiddelde.

Ook kan je via Extra > Statistieken rapportages uitdraaien. Zo kan je bijvoorbeeld statistieken uitdraaien over een bepaalde periode (Q1 vergelijken met Q2), of een overzicht van al je mailingen inclusief alle statistieken in een Excel bestand.

Wil je je statistieken verbeteren? Dan kan je een aantal dingen doen, het belangrijkste is om te blijven testen, testen en nog eens testen. Veel is afhankelijk van je doelgroep en de inhoud van de mailing: - Leest jouw doelgroep de mailing overdag op werk, of juist 's avonds thuis op de bank? - Test met verschillende onderwerpregels. "Nieuwsbrief maart" is wellicht niet het beste idee. - Test met de inhoud van je mailing. Wilt je doelgroep lange teksten lezen, of juist meer afbeeldingen en korte teksten die doorlinken naar je website. - Analyseer je adressen. Zitten daar adressen tussen die nooit iets openen? Waarom mail je ze dan nog? Het verwijderen (of minder mailen) van deze adressen heeft een positief effect op je statistieken.

6. Bounce

Nadat de mailing is verzonden komt er ook bounce terug, dit kunnen e-mailadressen zijn die inmiddels niet meer bestaan of out-of-office berichten. MailingLijst voorziet in een bouncebox waar deze berichten worden afgevangen. Belangrijk is om deze bouncebox eens in de zoveel tijd te controleren en berichten te verwerken. Hardbounce zal na 2x automatisch inactief worden gemaakt, soft-bounce kan je eventueel zelf wijzigen in je bestand en ook de inbox moet je bijhouden omdat daar reacties in kunnen zitten. Klik hier voor meer informatie over het verwerken van bounce.

7. Privacy

MailingLijst zorgt ervoor dat jouw gegevens veilig blijven en dat je kan voldoen aan de AVG-wetgeving. Zelf ben je natuurlijk ook verantwoordelijk om het proces goed in te richten. Geef bijvoorbeeld op het aanmeldformulier aan hoe vaak men een nieuwsbrief van je mag verwachten en waarom je om bepaalde gegevens vraagt. Geef duidelijk aan dat elke mailing een afmeldlink bevat, etc. De ontvanger kan zich afmelden van bepaalde lijsten of kan er voor kiezen om nooit meer mail te ontvangen. De ontvanger komt dan op de zogenaamde 'blocklist'. Via E-mailadressen > Blocklist kan je ook handmatig contacten op de blocklist zetten, of er juist weer vanaf halen.

8. Koppelingen

MailingLijst is ook heel goed te koppelen met externe systemen. In principe kunnen wij elke koppeling aan, zo hebben we in het verleden al diverse koppelingen gerealiseerd. Een koppeling met Wordpress om content van je website direct in te lezen in je nieuwsbrief, een koppeling met Ticketmatic om selecties uit Ticketmatic direct te kunnen mailen met MailingLijst en nog veel meer... Interesse in een koppeling? Neem dan contact op support@em-cultuur.nl.

9. Schoon bestand

Hou je bestand schoon! Ga eens in de zoveel tijd door je MailingLijst account heen.

- Verwijderd inactieve adressen

- Wil je adressen met 1 of 2 sterren nog wel mailen? (meer informatie hier)

- Zet lijsten die je niet meer gebruikt op inactief

- Zet sjablonen die je niet meer gebruikt op inactief

Heb je verder vragen of wensen over de inrichting van je MailingLijst account? Dan mag je altijd contact met ons opnemen, we helpen je graag verder!

Gaf dit artikel antwoord op je vraag? Bedankt voor de feedback! Het is niet gelukt, probeer het later nog een keer